Svarar på fråga.

Jag har fått en fråga från en kvinna vid namn Malin om hur jag upplevt det att vara gravid när jag har diabetes och det är det säkert många som undrar så därför svarar jag på det här istället för som en vanlig kommentar :)

När jag blev gravid första gången april 2008 hade jag haft diabetes i 8 år och trodde det inte var nå farligt eller konstigt allt utan jag trodde att det skulle vara som precis alla andra som var gravida. Men så var det inte. Jag fick tidigt börja gå på flera extra kontroller för att kolla så att allt var bra med bebisen och att den inte växte för fort och blev för stor då det är väldigt vanligt att gravida med diabetes får stora barn. Men det var nog det enda jag verkligen var orolig för då jag själv är väldigt liten. Annars så upplevde jag att det var helt underbart att vara gravid trots min diabetes och min diabetes var helt underbar när jag väntade Meja! Mitt HbA1c har aldrig varit så bra som det var då någonsin!

Är man gravid och har diabetes så får man gå på flera kontroller under hela graviditeten och väldigt täta också om man så önskar. Det kändes tryggt tyckte jag och jag kände mig lugn. Iaf under den första graviditeten. Men sen dog Meja i vecka 38 och när jag sedan blev gravid igen i april 2009 så var jag livrädd under precis hela graviditeten! Men låt inte det hindra dig från att bli gravid! Meja dog inte pga min diabetes! Hon dog i plötslig spädbarnsdöd i magen som det så fint heter.
Så jag tycker inte alls att du Malin ska känna någon som helst räddsla över att bli gravid! Du kan bli  gravid trots diabetes och för det mesta så går det bra hela graviditeten! Man går på flera extra koller och man går även extra till diabetesläkaren och sköterskan så släpp rädslan om du vill bli gravid! Och om inte annat så prata med din diabetessköterska/läkare och hör med dom om du känner dig osäker :)


Min älskade lilla solstråle 3 dagar gammal ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0